1. Wstęp Działalność edukacyjna szkoły jest określona przez Szkolny Zestaw Programów Nauczania, Program Wychowawczy Szkoły i Szkolny Program Profilaktyki dostosowana do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb środowiska. Zadaniem szkolnej profilaktyki jest chronienie młodzieży przed zagrożeniami poprzez działania wychowawczo-profilaktyczne, a także reagowanie w sytuacjach rozpoznania pierwszych prób podejmowania ryzykownych zachowań. Szkolny Program Profilaktyki obejmuje profilaktykę I rzędową (skoordynowaną z działaniami wychowawczymi). Obiektem działań jest całe środowisko szkolne. Program jest opracowany na podstawie diagnozy obszarów problemowych szkoły i dotyczy części aspektów Szkolnego Programu Wychowawczego między innymi działań prozdrowotnych, współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym. 2.
Podstawy prawne powstania Szkolnego Programu
Profilaktyki. Podstawą prawną powstania programu są następujące akty prawne:
- art. 3 (najlepsze zabezpieczenie interesów dziecka) - art. 19 (ochrona przed przemocą, krzywdą, nadużyciem) - art. 33 (ochrona przed używaniem środków narkotycznych)
3.
Przewidywany efekt końcowy.
4. Diagnoza obszarów
problemowych. Przy tworzeniu
Szkolnego Programu Profilaktyki uwzględnione zostały
dotychczasowe działania podejmowane przez szkołę,
spostrzeżenia nauczycieli, pedagoga, rozmowy z
rodzicami, obserwacje zachowań uczniów, wyniki
przeprowadzonych ankiet. Przeprowadzona diagnoza
zachowań problemowych w roku szkolnym 2011/2012
obejmująca młodzież wskazuje na pewne obszary problemowe
istotne dla podejmowania działań
profilaktyczno-wychowawczych. - młodzież pali
papierosy - młodzież używa
alkoholu, część jest po inicjacji alkoholowej - młodzież
niesystematycznie realizuje obowiązek szkolny - młodzież ma łatwy
dostęp do środków uzależniających, co stanowi zagrożenie
uzależnieniem, - w szkole istnieje
problem agresji słownej. Planowane jest
przeprowadzenie ankiety diagnostycznej we wrześniu
2012r.obejmującej losowo wybraną grupę uczniów i rodziców. 5. Cele szkolnej
profilaktyki.
6. Pojęcie profilaktyki
.
Profilaktyka to chronienie ucznia przed
zakłóceniami rozwoju, przed podejmowaniem zachowań
hamujących lub zakłócających ten rozwój, tzw. zachowań
ryzykownych. Profilaktyka, to proces wspierający zdrowie
psychiczne i fizyczne poprzez pomoc i towarzyszenie
uczniowi w zdobywaniu wiedzy o zagrożeniach dla zdrowia
oraz w nabywaniu umiejętności przeciwdziałania tym
zagrożeniom. Charakter działań profilaktycznych różni
się w zależności od potrzeb osób, do których jest
skierowany. W szkole realizujemy tylko profilaktykę
pierwszorzędową, czyli przeciwdziałanie zagrożeniom i
wspieranie rozwoju oraz wychowania, a także
identyfikujemy osoby będące w grupie podwyższonego
ryzyka. Czynniki
ryzyka
wpływające na powstanie zachowań destrukcyjnych:
Czynniki
chroniące
przed zachowaniami destrukcyjnymi: ·
Silna więź emocjonalna
z rodziną ·
Zainteresowanie nauką
i własnym rozwojem ·
Poszanowanie prawa,
norm, wartości i autorytetów ·
Przynależność do
pozytywnej grupy rówieśniczej (klasa) ·
Stały kontakt i opieka
sprawowana przez kompetentną osobę dorosłą ·
Umiejętność radzenia
sobie z trudnościami i poczucie własnej skuteczności ·
Dezaprobata dla
zachowań negatywnie odbiegających od norm społecznych 7. Realizatorzy
szkolnych działań profilaktycznych. Realizatorami działań
profilaktycznych na terenie szkoły są: dyrektor,
nauczyciele, wychowawcy, pedagog
szkolny przy współpracy z rodzicami.
-Dyrektor szkoły dba o doskonalenie nauczycieli w
zakresie działań profilaktycznych i wychowawczych
(finansuje, nadzoruje, wyznacza odpowiedzialnych za
realizację)
-Pedagog organizuje działania i poszczególne
programy profilaktyczne wynikające ze SPP. Koordynuje także
realizację.
-Nauczyciel i wychowawca podejmują systematyczne
działania profilaktyczne w odniesieniu do uczniów i
rodziców. Jest także wzorem konstruktywnych zachowań.
-Rodzice aktywnie współpracują ze szkołą,
uczestniczą w spotkaniach przewidzianych w SPP.
Szkoła współpracuje w zakresie realizacji działań
profilaktycznych z:
-PPP w Wałbrzychu
-OPS w Walimiu
-komisariatem policji w Głuszycy
-kuratorami sądowymi
-PCPR w Wałbrzychu
-GKdsPiRPA w Walimiu
-przychodnią zdrowia (lekarz, pielęgniarka) 8. Formy i sposoby
realizacji programu. 1. Zajęcia dydaktyczno – wychowawcze prowadzone przez nauczycieli przedmiotów, wychowawców klas i pedagoga szkolnego w czasie godzin lekcyjnych. 2. Obchody świąt szkolnych i państwowych. 3. Zajęcia pozalekcyjne: koła zainteresowań, zajęcia sportowe. 4. Zawody sportowe, konkursy przedmiotowe, zajęcia integracyjne. 5. Wspólne wyjścia do kina, teatru, na wystawy. 6. Wspólne wyjazdy – wycieczki. 7. zajęcia prowadzone przez różnego rodzaju specjalistów mające na celu zwrócenie uwagi na zachowania ryzykowne mogące prowadzić do zagrożeń. 8. Współpraca z instytucjami wspierającymi szkołę w działalności profilaktycznej. 9. Angażowanie młodzieży w życie szkoły ( samorząd uczniowski, dekoracja szkoły, organizowanie imprez szkolnych). 10. Położenie nacisku w pracy wychowawczej na: -podmiotowe traktowanie, okazywanie zainteresowania każdemu uczniowi -pracę indywidualną z rodzicami -pomoc w rozwiązywaniu problemów osobistych poruszanych przez uczniów -wspólne ustalanie metod postępowania w sytuacjach konfliktowych 12. Współpraca z rodzicami w ramach zebrań ogólnych, spotkań z wychowawcami i z pedagogiem 9. Ewaluacja. Informacje niezbędne do ewaluacji będą uzyskiwane w następujący sposób: - z bezpośrednich rozmów z uczniami i rodzicami, wywiadów, dyskusji - z wnikliwej obserwacji uczniów - ze spotkań szkolnego zespołu wychowawczego, wymiany uwag, spostrzeżeń oraz z własnych doświadczeń w zakresie działań profilaktycznych - z analizy dokumentów istniejących w szkole (dzienniki lekcyjne, dziennik pedagoga, księga protokołów, dokumentacja pedagoga, plany pracy) - z ankiet przeprowadzonych wśród uczniów i rodziców - z analizy wytworów pracy uczniów 10. Plan działań profilaktycznych. Obszar działań: Uczniowie Cele: 1. Upowszechnianie zdrowego stylu życia wśród uczniów. 2. Kształtowanie i rozwój poczucia odpowiedzialności za siebie, własne życie i za innych. 3. Budowanie poczucia własnej wartości i stymulowanie rozwoju emocjonalnego. 4. Dostarczanie rzetelnej wiedzy o środkach psychoaktywnych i mechanizmie ich działania we wszystkich sferach życia. 5. Trening umiejętności odmawiania. 6. Upowszechnienie informacji statystycznych świadczących o tym, że większość nastolatków nie sięga po środki psychoaktywne.
Obszar działań: Rodzice Cele:
Obszar działań:
Nauczyciele Cele:
1.
Poznawanie uczniów i ich stosunku do środków
psychoaktywnych.
Obszar działań: Uczniowie Cele:
Obszar działań: Rodzice Cele: 1. Informowanie rodziców na temat przejawów agresji w naszej szkole. 2. Doskonalenie przez rodziców umiejętności wychowawczych. 3. Wzajemna pomoc w radzeniu sobie z przejawami agresji w naszej szkole. 4. Działania na rzecz bezpieczeństwa w szkole i poza nią.
Obszar działań: Nauczyciele Cele:
Obszar działań: Uczniowie Cele:
Obszar działań: Rodzice Cele: 1. Wypracowanie stałego i systematycznego kontaktu rodziców z wychowawcą klasy. 2. Zwiększenie odpowiedzialności rodziców za sposób informowania i dokumentacji zwolnień dziecka i usprawiedliwianie nieobecności w szkole. 3. Zapoznanie rodziców z prawną odpowiedzialnością za nierealizowanie przez dziecko obowiązku szkolnego.
Obszar działań: Nauczyciele Cele: 1. Wypracowanie stałego i systematycznego kontaktu rodziców z wychowawcą klasy. 2. Stały monitoring i kontrolowanie obecności uczniów na zajęciach lekcyjnych.
12. Planowane procedury
postępowania. Uczeń pali papierosy W przypadku stwierdzenia, że uczeń palił papierosy należy: · Interwencja i rozmowa nauczyciela z uczniem · Poinformować wychowawcę · Wpisać powyższą informację do dokumentacji wychowawcy · Wychowawca zobowiązany jest poinformować o zdarzeniu rodziców i otrzymać podpis pod informacją · Uczeń powinien otrzymać zadanie przeprowadzenia godziny wychowawczej w swojej klasie na temat szkodliwości palenia papierosów (temat do uzgodnienia z wychowawcą i pedagogiem) · Rozmowa dyscyplinująca z dyrektorem szkoły, uczniowi obniża się ocenę z zachowania · Zgłoszenie problemu na policje o demoralizacji, gdy sytuacja się powtarza · Rodzice ucznia informowani są o konieczności udzielenia specjalistycznej pomocy dziecku i podpisują pisemne zobowiązanie do jej udzielenia
Uczeń pił alkohol W przypadku podejrzenia lub stwierdzenia, że uczeń jest pod wpływem alkoholu należy: · Natychmiast poinformować wychowawcę, pedagoga i dyrektora szkoły · Opisać całe zdarzenie w dokumentacji wychowawcy i pedagoga · Wezwać rodziców w celu odebrania ze szkoły swojego dziecka, w momencie kiedy nie można skontaktować się z rodziną ucznia należy wezwać policję. Przy odbiorze dziecka ze szkoły opiekunowie musza koniecznie dokonać podpisu pod notatką. W żadnym wypadku nauczyciel nie może dopuścić, aby uczeń pod wpływem alkoholu sam opuścił szkołę · Na drugi dzień po zdarzeniu, pedagog przeprowadza rozmowę z uczniem · Uczeń powinien otrzymać zadanie przeprowadzenia godziny wychowawczej w swojej klasie na temat szkodliwości używania alkoholu ( temat do uzgodnienia z wychowawcą i pedagogiem) · Uczeń zostaje zawieszony w swoich przywilejach na 1 miesiąc · Jeśli sytuacja się powtórzy, uczniowi obniża się ocenę z zachowania. Jeśli sytuacja się nie powtórzy, uczeń ma szansę podwyższyć ocenę z zachowania · Rodzice ucznia informowani są o konieczności udzielenia specjalistycznej pomocy dziecku i podpisują pisemne zobowiązanie do jej udzielenia · W przypadku braku reakcji rodziców na problem skierować sprawę do Sądu Rejonowego w Wałbrzychu Wydział III Rodzinny i Nieletnich Uczeń znajduje się pod
wpływem narkotyków lub dopalaczy W przypadku podejrzenia lub stwierdzenia, że uczeń jest pod wpływem narkotyków lub dopalaczy należy: · Natychmiast skonsultować ucznia z pielęgniarką szkolną lub lekarzem, w celu stwierdzenia, czy jego życie nie jest zagrożone · Następnie należy ucznia zaprowadzić do dyrektora szkoły, który wezwie policję i rodziców ucznia · W sytuacji, gdy mamy podejrzenie, że uczeń posiada środki odurzające, których nie chce przekazać, nie przeszukujemy go, ani jego rzeczy, natomiast o całej sytuacji powiadamiamy policję, która ma prawo do kontroli osoby i przejrzenia jego rzeczy · Koniecznie należy pamiętać o podpisie rodziców lub prawnych opiekunów pod notatką opisującą całe zdarzenie · Na drugi dzień pedagog przeprowadza rozmowę z uczniem i kontaktuje się z jego rodzicami, którym w razie potrzeby udziela pomocy i informuje o miejscach, w których pomoc specjalistyczna jest udzielana. Rodzice podpisują pisemne zobowiązanie do udzielenia właściwej pomocy dziecku · Uczeń zostaje na 2 miesiące zawieszony w swoich przywilejach · Uczeń ma za zadanie przygotować godzinę wychowawczą na temat szkodliwości nadużywania narkotyków ( temat do uzgodnienia z wychowawcą i pedagogiem) Uczeń jest agresywny wobec kolegów i pracowników szkoły W przypadku, kiedy uczeń stosuje przemoc fizyczną ( kopie, popycha, pluje, szarpie...), psychiczną (poniża, przezywa, szydzi, wyśmiewa się z kogoś) wobec swoich kolegów lub pracowników szkoły nauczyciel powinien: · Poinformować o zaistniałym fakcie wychowawcę; w przypadku przemocy fizycznej poinformować dyrektora lub pedagoga · Dokonać wpisu o zaistniałym zdarzeniu do dziennika lekcji i sporządzić notatkę do dokumentacji pedagoga · Wezwać do szkoły rodzica, przeprowadzić rozmowę w obecności pedagoga na temat zdarzenia i rodzic podpisze sporządzoną notatkę · Zapoznać rodziców z Kodeksem Postępowania Karnego, rozdział 34, art.304$1,$2,$3. · W przypadku powtórzenia się takiej sytuacji po raz kolejny uczniowi zostaje obniżona ocena z zachowania · W przypadku wielokrotnego powtarzania się takiej sytuacji szkoła informuje odpowiednie organy tj. Komisariat Policji w Głuszycy, Sąd Rejonowy w Wałbrzychu. Uczeń nie szanuje
mienia szkoły W przypadku, kiedy uczeń niszczy mienie szkoły/ zostaje przyłapany na kradzieży, to nauczyciel powinien: · Poinformować o zaistniałym fakcie wychowawcę i dyrektora · Sytuację należy opisać w dokumentacji wychowawcy lub pedagoga, notatka powinna być podpisana przez rodziców · Zapoznać rodziców z Kodeksem Postępowania Karnego, rozdział 34, art.304 $1,$2,$3 · Dyrekcja ocenia koszt poniesionej przez szkołę straty · W momencie, kiedy rodzica lub opiekuna prawnego nie stać na jej naprawienie, odkupienie lub uiszczenie odpowiedniej kwoty, sprawa rozpatrywana jest indywidualnie przez Dyrekcję Szkoły. · Gdy uczeń powtórnie dopuszcza się ww. czynu, obniżona jest ocena z zachowania · Kiedy sprawca szkody nie jest znany, Dyrekcja podejmuje decyzję o zgłoszeniu sprawy do Komisariatu Policji w Głuszycy Uczeń nie
przestrzega kultury słowa Uczeń, który mimo upomnień nauczyciela odnosi się wulgarnie do innych: · Otrzymuje ustne upomnienie, przeprowadzona zostaje rozmowa ostrzegawcza. · W przypadku nagminnych wulgaryzmów ze strony ucznia, sporządzona zostaje notatka przez pedagoga, którą podpisuje wezwany do szkoły rodzic oraz uczniowi zostaje obniżona ocena z zachowania zgodnie z WSO Uczeń opuszcza zajęcia
szkolne Uczeń spóźnia się na lekcje: · Nauczyciel zaznacza spóźnienie w dzienniku i informuje wychowawcę klasy · Jeśli taka sytuacja powtórzy się dwa lub trzy razy w tygodniu, wychowawca wpisuje taką informację do swojej dokumentacji · Wychowawca zobowiązany jest poinformować o zdarzeniu rodziców lub opiekunów prawnych ucznia i otrzymać podpis pod informacją · Jeśli sytuacja powtarza się mimo dotychczasowego postępowania, uczniowi obniżona jest ocena z zachowania zgodnie z WSO · Uczeń powinien otrzymać zadanie przeprowadzenia godziny wychowawczej w swojej klasie na temat punktualności Uczeń opuszcza samowolnie
lekcje: · Każdorazowe wagary ucznia są wpisywane do dziennika jako ucieczka · Wychowawca telefonicznie informuje rodzica o nieobecności ucznia w szkole · Wychowawca wpisuje taką informację do swojej dokumentacji i uzyskuje pod nią podpis rodzica · Uczeń zawieszony jest w swoich przywilejach na tydzień · Uczeń powinien otrzymać zadanie przeprowadzenia godziny wychowawczej w swojej klasie na temat obowiązkowości · Jeśli sytuacja się powtarza, uczeń wraz z rodzicami kierowany jest do pedagoga na systematyczne spotkania · Uczniowi nagminnie wagarującemu obniżona jest ocena z zachowania zgodnie z zasadami WSO · Rodzice ucznia informowani są o konsekwencjach wynikających z nieobecności dziecka na zajęciach: - możliwość nieklasyfikowania (zgodnie z obowiązującymi przepisami) - możliwość wszczęcia postępowania ukarania rodziców grzywną za nierealizowanie obowiązku szkolnego przez dziecko (zgodnie z obowiązującymi przepisami) - możliwość skierowania sprawy do Sądu Rejonowego w Wałbrzychu Wydział III Rodzinny i Nieletnich Każdy wychowawca zobowiązany
jest do dnia 20.IX.2012r zapoznać uczniów i ich rodziców
z istniejącymi procedurami dyscyplinującymi pracę
szkoły. Do obowiązku wychowawcy klasy należy również
zebranie podpisów od uczniów i rodziców. 13. Lektury dostępne w
bibliotece szkolnej Dla uczniów „ Pamiętnik narkomanki” „ Dzieci z Dworca ZOO” „ Nastolatki i bon ton” Maria Dańkowska „ Savoir vivre dzisiaj” Francoise Le Folcalvez Dla rodziców „ Toksyczni rodzice” Susan Howard „ Narkotyki” Philips Robson „ Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały? Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły?” Faber Mazlish” „ Lęk, gniew, agresja” Jeno Ranschburg Dla nauczycieli „ Narkotyki przy tablicy” Marzena Pasek „ Komunikacja w szkole. Scenariusze godzin wychowawczych” Ewa Grzesiak, Renata Janicka-Szyszko, Magdalena Steblecka Załączniki: Ankiety: Bezpieczna szkoła, Stosunek młodzieży do narkotyków, Ankieta badająca zdania młodzieży o spożywaniu alkoholu i paleniu papierosów wśród nieletnich, Przyczyny absencji szkolnej uczniów. |