PROGRAM
WYCHOWAWCZY
PUBLICZNEGO GIMNAZJUM
W
WALIMIU
Rok
szkolny
2012/2013
Absolwent
umie znaleźć się w otaczającej go rzeczywistości, chce samorealizować się w
swoich działaniach, jest
odpowiedzialny za siebie, innych i świat
CELE GŁÓWNE
1. Wszechstronny
rozwój
intelektualny.
2. Prawidłowy
rozwój fizyczny.
3. Ukształtowanie
postawy
etycznej.
4. Dbanie o
prawidłowy rozwój
osobowości.
5. Ukształtowanie
własnej
postawy obywatelskiej.
Rok szkolny 2012/2013
Przezwyciężanie lenistwa myślowego przez rozbudzenie ciekawości poznawczej |
|||||
Lp |
Zadania |
Odpowiedzialny |
Sposób realizacji i podsumowania |
Ewaluacja |
|
Decyzja
o kontynu -owaniu |
uwagi |
||||
1 |
Gromadzenie literatury z różnych dziedzin wiedzy, prenumerata czasopism popularno-naukowych, eksponowanie nowości. |
bibliotekarz szkolny wychowawca świetlicy nauczyciele j. polskiego |
- ocena zasobów bibliotecznych po upływie roku kalendarzowego - zwiększenie nacisku na czytanie lektur |
|
|
2 |
Wprowadzanie na lekcjach elementów zmuszających do szukania potrzebnych informacji w różnych źródłach. |
nauczyciele przedmiotowcy |
- referaty tematyczne, - układanie krzyżówek - quizy, - notatki, - wypowiedzi ustne, - korzystanie z wyszukiwarek internetowych, - albumy - gazetki ścienne na określony temat |
|
|
3 |
Organizowanie wycieczek turystyczno-krajoznawczych i wyjazdów edukacyjnych |
wychowawcy nauczyciele przedmiotowcy |
- analiza ilości, rodzajów, celowości przeprowadzonych w roku szkolnym wycieczek, - gazetki - informacja na stronie internetowej |
|
|
Poznanie swoich uzdolnień i rozszerzanie zainteresowań |
|||||
Lp |
Zadania |
Odpowiedzialny |
Sposób Realizacji i podsumowania |
Uwagi |
|
1 |
Zajęcia z orientacji zawodowej |
pedagog szkolny |
- analiza wyników ankiety kl. I i III |
|
|
2 |
Prowadzenie kół zainteresowań. |
nauczyciel: - informatyki - koła historyczno-europejskiego - j. niemieckiego - j. angielskiego - koła muzycznego - koła dziennikarskiego - SKS - matematyki - fizyki - plastyki |
- udział w konkursach przedmiotowych i tematycznych, - rozwiązywanie zadań o podwyższonym stopniu trudności, |
|
|
3 |
Zapoznanie z postaciami Starego Testamentu, jako przykłady odczytywania uzdolnień i powołania przez Boga. Poszukiwanie własnego powołania. |
katecheta |
- gazetki - referaty |
|
|
Umiejętności przyswajania wiedzy i zdobywania informacji |
|||||
Lp |
Zadania |
Odpowiedzialny |
Sposób realizacji i podsumowania |
Uwagi |
|
1. |
Gromadzenie informacji dotyczących różnych szkół i zawodów. |
pedagog szkolny nauczyciel WOS |
- warsztaty zawodowe - wizyty w zakładach pracy |
|
|
2. |
Przeprowadzenie lekcji bibliotecznych na temat korzystania z różnych źródeł informacji bezpośredniej. |
bibliotekarz szkolny |
- przygotowanie referatów tematycznych, notatek - podanie bibliografii (konieczność uwzględnienia pozycji książkowych) |
|
|
3 |
Przeprowadzenie godzin wychowawczych poświęconych orientacji zawodowej w klasach III |
wychowawcy pedagog szkolny |
- wykazanie się przez uczniów wiedzą dotyczącą rodzajów szkół ponadgimnazjalnych, |
|
|
4 |
Indywidualne spotkania z psychologiem w klasach III |
wychowawcy pedagog szkolny |
- indywidualne określenie predyspozycji zawodowych |
|
|
Umiejętności wypowiadania się |
|||||
Lp |
Zadania |
Odpowiedzialny |
Sposób realizacji i podsumowania |
Uwagi |
|
1 |
Poznanie istoty procesu komunikacyjnego - porozumiewanie się werbalne i niewerbalne |
wychowawcy pedagog szkolny nauczyciel WOS nauczyciele j. polskiego nauczyciele sztuki i techniki |
- prowadzenie dyskusji, - przekazywanie informacji poprzez znaki i symbole |
|
|
2 |
Zwracanie uwagi na umiejętność wypowiadania ucznia, kulturę języka przy przekazywaniu wiedzy i w kontaktach interpersonalnych. |
pracownicy szkoły |
- analiza zachowań uczniów - dyskusja - opowiadania słowne |
|
|
3 |
Dbałość o udzielanie odpowiedzi pełnym zdaniem |
Wszyscy nauczyciele |
- pisanie opowiadań - poprawność form wypowiedzi ustnych |
|
|
Wyrabianie szacunku dla kultury |
|||||
Lp |
Zadania |
Odpowiedzialny |
Sposób realizacji i podsumowania |
Uwagi |
|
1 |
Organizowanie wyjazdów do teatru, kina, filharmonii, muzeum. |
wychowawcy nauczyciele przedmiotowcy nauczyciele j. polskiego |
- pisanie sprawozdań, recenzji - tworzenie gazetek sciennych |
|
|
2 |
Sporządzanie gazetek tematycznych. |
wychowawca świetlicy nauczyciele przedmiotowcy inni nauczyciele szczególnie kół zainteresowań |
- weryfikacja źródeł w przygotowaniu gazetki tematycznej |
|
|
3 |
Eksponowanie na lekcjach problematyki związanej z rozwojem kultury. |
nauczyciele przedmiotowcy, nauczyciele historii, sztuki, j. polskiego |
- referaty - konkursy - albumy - gazetki |
|
|
4 |
Poznawanie sylwetek polskich Noblistów – patronów szkoły. |
wszyscy nauczyciele |
- analiza zaangażowania uczniów - różnorodne prezentacje sylwetek polskich Noblistów |
|
|
Kształtowanie sprawności fizycznej |
|||||
Lp |
Zadania |
Odpowiedzialny |
Sposób realizacji i podsumowania |
Uwagi |
|
1 |
Rozwijanie w uczniach zdolności motorycznych tj. zwinności, siły, wytrzymałości. |
nauczyciele WF, |
- zawody sportowe - testy sprawnościowe |
|
|
2 |
Organizowanie wycieczek pieszych. |
nauczyciele wychowawcy
|
- analiza ilości, rodzajów, celowości przeprowadzonych w roku szkolnym wycieczek. |
|
|
3 |
Podstawowe kroki taneczne tańców klasycznych i współczesnych. Aerobik |
nauczyciel muzyki nauczyciele WF |
- na zajęciach lekcyjnych, - udział uczniów w dyskotekach szkolnych |
|
|
4 |
Gry i zabawy ruchowe na boisku. |
wychowawca świetlicy nauczyciele WF, wychowawcy |
- zajęcia w godzinach pracy świetlicy - ilość uczniów uczestniczących w zajęciach |
|
|
5 |
Rozwijanie uzdolnień i predyspozycji sportowych. |
nauczyciele WF |
- zajęcia w godzinach lekcyjnych i po - zajęcia SKS |
|
|
Profilaktyka zdrowotna |
|||||
Lp |
Zadania |
Odpowiedzialny |
Sposób realizacji i podsumowania |
Uwagi |
|
1 |
Wykonywanie na lekcjach wych. – fiz. ćwiczeń kształtujących sylwetkę i korygujących wady postawy. |
nauczyciele WF |
- bilans zdrowotny ucznia |
|
|
2 |
Poznawanie zasad zdrowego żywienia. |
nauczyciele biologii, techniki wychowawcy klas wychowawcy świetlicy |
- umiejętne obliczanie wartości kalorycznej posiłków przy sporządzaniu potraw |
|
|
3 |
Poznawanie zasad ruchu drogowego |
nauczyciel techniki wychowawcy świetlicy |
- zdobywanie karty rowerowej i motorowerowej |
|
|
4 |
Zachowanie prawidłowej postawy w procesie uczenia się |
nauczyciele |
- bieżąca kontrola postawy ciała ucznia |
|
|
5 |
Działania uświadamiające uczniów o szkodliwości nałogów. Projekcje filmów, pogadanki, warsztaty. |
pedagog szkolny wychowawcy klas |
- monitoring zagrożeń wśród uczniów |
|
|
6 |
Prowadzanie programu profilaktycznych: Tak, czy nie oraz Znajdź właściwe rozwiązanie.
|
pedagog szkolny wychowawcy klas |
- analiza postaw asertywnych wśród uczniów |
|
|
Hart /odporność fizyczna i psychiczna/ |
|||||
Lp |
Zadania |
Odpowiedzialny |
Sposób realizacji i podsumowania |
Uwagi |
|
1 |
Umiejętność pokonywania stresów, udzielanie uczniom pomocy w eliminowaniu napięć psychicznych. |
pedagog szkolny wychowawcy klas nauczyciele przedmiotowcy |
- analiza zachowań i wyników w nauce |
|
|
2 |
Propagowanie aktywnego spędzania wolnego czasu poprzez marszobiegi, wycieczki piesze. |
wychowawcy klas wychowawca świetlicy nauczyciele WF |
- realizacja przewidywanych osiągnięć w czasie - wykaz wycieczek. |
|
|
3 |
Kształtowanie odporności psychicznej poprzez udział w konkursach, olimpiadach, przedstawieniach. |
nauczyciele przedmiotowcy |
- udział w imprezach pozaszkolnych - olimpiadach przedmiotowych - konkursach recytatorskich |
|
|
Prezentowanie wzorców osobowych,
kształtowanie szacunku i uznania dla autorytetów
moralnych i identyfikowania się z postaciami wzorcowymi |
|||||
Lp |
Zadania |
Odpowiedzialny |
Sposób realizacji i podsumowania |
Uwagi |
|
1 |
Eksponowanie autorytetów rodzinnych i środowiskowych. |
wychowawcy klas
pedagog szkolny |
- prezentacja wywiadów, fotografii - spotkania z ludźmi cieszącymi się dużym autorytetem w społeczeństwie |
|
|
2 |
Ukazywanie autorytetów politycznych i moralnych. |
nauczyciel WOS,
katecheta
|
- monitorowanie stopnia identyfikowania się uczniów z postaciami wzorcowymi - sprawdzenie znajomości postaci wzorcowych |
|
|
3 |
Przybliżenie autorytetów historycznych, naukowych, literackich, literackich, nauczycieli i sportowców. |
Nauczyciele
przedmiotów, wychowawcy klas
|
- analiza wytworów dzieci w postaci gazetek ściennych |
|
|
Wykształcenie umiejętności odróżniania dobra od zła |
||||
Lp |
Zadania |
Odpowiedzialny |
Sposób realizacji i podsumowania |
Uwagi |
1 |
wychowawcy klas katecheta, pedagog szkolny |
- obiektywna analiza własnych zachowań uczniów - monitorowanie przypadków łamania prawa przez uczniów |
Zacieśnianie współpracy z
rodzicami w celu ujednolicenia działań wychowawczych. |
|
2 |
wychowawcy klas dyrektor szkoły |
|||
3 |
wychowawcy klas nauczyciele przedmiotu katecheta, pedagog |
Zacieśnianie
współpracy z rodzicami w celu ujednolicenia działań wychowawczych. |
||
4 |
wychowawcy klas, pedagog |
|||
5 |
wychowawcy klas pedagog szkolny, katecheta |
|||
6 |
katecheta wychowawcy klas pedagog szkolny |
Kształtowanie sumienia poprzez ćwiczenia
duchowe. Kształcenie wrażliwości i
odpowiedzialności za swoje czyny. |
|||||
Lp |
Zadania |
Odpowiedzialny |
Sposób realizacji i podsumowania |
Uwagi |
|
1 |
wychowawcy klas nauczyciel WOS, nauczyciele poloniści, pedagog |
- symulowanie sytuacji problemowych i analiza reakcji uczniów - obserwacja uczniów podczas rekolekcji - analizowanie wypowiedzi uczniów |
|
|
|
2 |
a) naturalnych - pomoc w pracy nad kształtowaniem własnego charakteru - ukazanie właściwej postawy wobec obowiązków - podejmowanie trudu zdobywania cnót b) nadprzyrodzonych - uczestnictwo w życiu kościoła - Eucharystia jako centrum życia duchowego - właściwe przyjmowanie sakramentów - uczestnictwo w rekolekcjach |
katecheta wychowawcy klas pedagog szkolny |
- symulowanie obserwacji problemowych i analiza reakcji uczniów - obserwacja uczniów podczas rekolekcji - wyjazdy do zgromadzeń zakonnych na weekendowe dni skupienia |
|
|
3 |
wychowawcy klas wychowawca świetlicy nauczyciele WF, pedagog |
- obserwowanie postawy uczniów w relacjach z osobami niepełnosprawnymi - praca w kole misyjnym - koncert charytatywny |
|||
4 |
wychowawcy klas nauczyciel biologii nauczyciel geografii |
- analiza zachowań uczniów podczas wycieczek i zajęć w terenie |
|
|
Wyrabianie kultury zachowań |
|||||
Lp |
Zadania |
Odpowiedzialny |
Sposób realizacji i podsumowania |
Uwagi |
|
1 |
nauczyciele |
|
|
||
2 |
wychowawcy klas nauczyciel WF wychowawca świetlicy pedagog |
|
|
||
3 |
Kształtowanie wrażliwości uczniów |
|||||
Lp |
Zadania |
Odpowiedzialny |
Sposób realizacji i podsumowania |
Uwagi |
|
1 |
Wychowawcy klas nauczyciele pedagog szkolny nauczyciele plastyki |
- wyrażanie własnego stanowiska wobec tych problemów, - ankiety anonimowe - ocena asertywności - prace plastyczne-plakaty |
|
|
|
2 |
wychowawcy klas nauczyciele opiekun samorządu bibliotekarz |
- obserwacja zaangażowania uczniów w organizacji i przebiegu uroczystości okolicznościowych np. „Wigilia”, „Dzień Matki i Ojca” - „Konkurs Poezji Miłosnej” |
|
|
|
3 |
|
|
|
||
4 |
wychowawcy |
|
|
Poznanie własnej sfery uczuciowej,
opanowanie emocji |
|||||
Lp |
Zadania |
Odpowiedzialny |
Sposób realizacji i podsumowania |
Uwagi |
|
1 |
pedagog szkolny wychowawcy |
|
|
||
2 |
pedagog szkolny wychowawcy klas |
|
|
||
3 |
pedagog szkolny wychowawcy nauczyciele poloniści |
|
|
||
4 |
wychowawcy klas pedagog |
|
|
||
5 |
nauczyciele WF |
|
|
Kształtowanie aktywnej postawy, cech
charakteru (pracowitość, wytrwałość, odpowiedzialność) |
||||
Lp |
Zadania |
Odpowiedzialny |
Sposób realizacji i podsumowania |
Uwagi |
1 |
opiekun samorządu wychowawcy klas |
- obserwowanie samodzielności, zaradności uczniów |
|
|
2 |
opiekun samorządu wychowawcy nauczyciele przedmiotowcy |
- ocena wystroju szkoły |
|
|
3 |
wychowawcy klas i inni nauczyciele |
- analiza przebiegu organizowanych imprez |
|
|
4 |
nauczyciele przedmiotu rodzice wychowawcy |
- zestawienie frekwencji na m-c, semestr, rok - zestawienie wyników klasyfikacji |
|
|
5 |
nauczyciele przedmiotów |
- zestawienie ilości ocen przedmiotowych z aktywności |
|
|
6 |
dyrektor szkoły grono pedagogiczne |
- analiza ilości nagradzanych uczniów |
Termin koniec I i II semestru |
Wdrażanie postaw asertywnych |
|||||
Lp |
Zadania |
Odpowiedzialny |
Sposób ewaluacji |
Uwagi |
|
1 |
wychowawcy klas |
|
|
|
|
2 |
wychowawcy klas rodzice |
- prezentowanie wspólnych poglądów przez szkołę i dom rodzinny, - badania socjometryczne |
|
|
|
3 |
wychowawcy klas rodzice pedagog |
|
|
|
Kształtowanie właściwego stosunku do symboli, tradycji narodowych, religijnych i rodzinnych |
|||||
Lp |
Zadania |
Odpowiedzialny |
Sposób realizacji i podsumowania |
Uwagi |
|
1 |
Poznanie historii powstania polskich symboli narodowych i ich znaczenie jako czynnika narodowo – twórczego. |
nauczyciel WOS, historii, sztuki |
- ocena poziomu wiedzy uczniów na temat polskich symboli narodowych. |
|
|
2 |
Organizowanie klasowych, szkolnych uroczystości z okazji świąt narodowych np. 01.09; 11.11; 03.05; religijnych (wigilia), Tydzień Misyjny, rodzinnych (26.05) związanych z obrzędami ludowymi (21.03),Powstanie Warszawskie, Dzień Holocaust |
wychowawcy nauczyciele przedmiotowcy dyrektor szkoły, |
- zwracanie uwagi na znajomość słów hymnu narodowego - przyjęcie właściwej postawy podczas śpiewania hymnu |
|
|
3 |
Nauka pieśni Bogurodzica, Rota, Pierwsza Brygada. |
nauczyciel języka polskiego, historii |
- ocena znajomości słów |
|
|
4 |
Wyrabianie postawy patriotycznej, tolerancyjnej, poprzez rozmowy i dyskusje na tzw. trudne tematy (mniejszości narodowe, wyznaniowe i subkultury). |
wychowawcy nauczyciel WOS i historii |
- obserwacja zachowań uczniów podczas dyskusji |
|
|
5 |
Uświadomienie wartości rodziny jako podstawowej komórki społecznej. |
katecheta wychowawcy klas WOS-WDŻwR |
- analiza postaw uczniów w relacjach z członkami rodzin |
|
|
Kształtowanie szacunku dla osiągnięć
gminy w dziedzinie kultury |
|||||
Lp |
Zadania |
Odpowiedzialny |
Sposób realizacji i podsumowania |
Uwagi |
|
1 |
Udział w wystawach organizowanych w CKiT i spotkaniach z twórcami ludowymi z terenu gminy. |
wychowawcy |
|
|
|
2 |
Poznanie lokalnych zabytków i ich historii. |
nauczyciel historii |
|
|
Wzbudzanie w uczniach poczucia więzi z
regionem poprzez konkursy, imprezy o charakterze
regionalnym |
|||||
Lp |
Zadania |
Odpowiedzialny |
Sposób realizacji i podsumowania |
Uwagi |
|
1 |
dyrektor szkoły wychowawcy |
- stopień zaangażowania rodziców w realizacje zadań szkoły |
|
|
|
2 |
nauczyciele Samorząd Szkolny nauczyciele WF |
- ilość uczestników i zajmowane przez nich miejsca |
|
|
|
3 |
nauczyciel historii |
- obserwacja zachowań dzieci na rajdzie turystycznym |
|
|
|
4 |
uczniowie rodzice nauczyciele przedmiotów |
- określenie poziomu współpracy, - ilość uczniów zaangażowanych we współpracę |
|
|
|
5 |
pedagog szkolny |
- udział w turnieju, - wysłuchanie odczuć uczestników konkursA |
|
|
Kształtowanie przekonania o wartości świadomego uczestnictwa w życiu klasy, szkoły i środowiska |
||||
Lp |
Zadania |
Odpowiedzialny |
Sposób realizacji i podsumowania |
Uwagi |
1 |
wychowawcy klas opiekun Samorządu Szkolnego |
- powstanie Samorządów Klasowych i Szkolnego |
|
|
2 |
nauczyciel WF |
- obserwacje zaangażowania uczniów w przygotowanie do zawodów sportowych |
|
|
3 |
nauczyciel WOS |
- podsumowanie ilości odbytych wizyt |
|